Miért jó? Kinek van rá szüksége? Hogyan válasszuk ki a számunkra megfelelőt?
Kutyaiskola? „Minek”?
A kutya sok ezer éve az ember legjobb barátja, ebből kiindulva rengetegen azt hiszik, hogy kutyát nevelni mindenki tud. Azonban a kutyatartási szokások egyre inkább átalakulnak.
A tudatos kutyatartás megköveteli, hogy minél szélesebb körű információval rendelkezzünk kutyánk viselkedését, kommunikációját, nevelését illetően. A harmonikus együttélés érdekében nagyon fontos az is, hogy mind fizikai, mind mentális lefárasztásukról gondoskodjunk.
Milyen kutyának való a kutyaiskola?
Gyakorlatilag mindegyiknek! Nem kell „okosnak” lennie (mind azok), sem fajtatisztának, vagy fiatalnak, semmilyen hasonló kritérium nincs.
Képzeljünk csak el például egy vizslát, aki a génjeiben hordozza a vadászatra való alkalmasságot, az összes őse ezt a mesterséget űzte, erre tartották. Képzeljük el, hogy lakásban szeretnénk tartani. Képzeljük el, milyen pusztítást végezhet az otthonunkban, ha naponta kétszer visszük le fél órára, megkerülni 2 háztömböt, mindezt pórázon! Ugye cafatokban áll a bőrkanapé?
Most képzeljük el ugyanezt a vizslát, ugyanebben a lakásban, azzal a különbséggel, hogy egy csomó olyan játékot, gyakorlatot, feladatot ismerünk, amikkel könnyedén megmozgathatjuk testileg és szellemileg, sőt hétvégén még például frizbizni, vagy agilityzni is eljárunk vele. Most a teljesen ép bőrkanapé előtt békésen szuszogó vizsla képe elevenedik meg inkább a szemünk előtt. Na, erre jó egy jó kutyaiskola.
Nagyon sok kutyus azért kerül menhelyre, vagy az utcára, mert valamilyen problémás viselkedést mutat, szétrág ezt-azt, sokat ugat, felugrál, ásatásokat végez, stb. Ilyenkor a legkönnyebb „Ez egy rossz kutya!” felkiáltással megszabadulni tőle. Azonban rossz kutya nem létezik, legfeljebb rosszul nevelt kutya. Vannak ebek, akikkel könnyebb a dolgunk, míg másokkal nehezebb. Ha akadályba ütközünk kutyánkkal való együttélésünk során, mindenképpen keressünk egy szimpatikus kutyaiskolát!
Agresszív, vagy extrém félős kutyusok esetében minden egyes nap hatalmas kihívásokat tartogat. Kifejezetten veszélyes, ha négylábú társunk emberre, vagy másik kutyára támad – ilyenkor nem kérdés, hogy a normális életmód kialakításához külső segítségre van szükség. Ugyanez a helyzet az olyan kutyusokkal, akik mindentől rettegnek és menekülnek. Túl azon, hogy ez a kutyának szörnyű állapot, egy pánikban elrohanó állat komoly bajt okozhat saját magának és másoknak is – gondoljunk itt például arra, hogy ijedtében kitépi magát a kezünkből és átszalad egy forgalmas úton. Vannak kutyaiskolák, ahol kifejezetten az ilyen „nehéz esetekkel” is foglalkoznak, és terápiás programot dolgoznak ki a problémák kezelésére.
Hogyan válasszunk kutyaiskolát?
A különböző kutyaiskolák sokszor igen eltérő, akár egymásnak ellentmondó módszerek és szemlélet alapján oktatják a kutyákat. Nagyon fontos, hogy alaposan tájékozódjunk a kiszemelt suliról! Keressük meg honlapjukat és olvassuk el, mit írnak magukról. Milyen megerősítéssel dolgoznak, hogyan viszonyulnak a kutyához, mire készítik fel a gazdát, stb. Mérlegeljük, tudunk-e azonosulni az olvasottakkal. Nyugodtan érdeklődjünk telefonon, tegyük fel a bennünk felmerült kérdéseket!
Ha olyan kutyussal találkozunk, aki szerintünk nagyon jól viselkedik, nyugodtan kérdezzük meg a gazdáját, jártak-e iskolába, hova, milyen tapasztalatokat szereztek. Nincs az a gazdi, aki ne örülne, ha megdicsérik a kutyáját és ne mesélne róla szívesen.
Döntsük el, mi az elvárásunk a kutyával szemben! Természetesen előfordul, hogy az elvárásaink menet közben átalakulnak, ettől azonban nem kell tartanunk. Vessük bele bátran magunkat a „kutyázásba” és megtaláljuk majd a saját utunkat!
Vannak iskolák, ahol tanfolyamos rendszerben megy a tanítás, máshol folyamatos rendszerben, bármikor becsatlakozhatunk a szintünknek megfelelő foglalkozásba. Azonban tartsuk észben, hogy nem elsősorban arra van szükségünk, hogy a kutyánk ismerje az „ül” vezényszót! Itt is ugyanolyan fontos, sőt sokkal fontosabb, az út, amin haladunk, mint maga a cél ahová tartunk! A közös munka, a foglalkozás nagyon jó hatással van a kutyával való kapcsolatunkra, feltéve, ha a tanulást számára pozitív élménnyé tesszük. Arról nem is beszélve, hogy ahhoz, hogy a kutya teljesítsen akármilyen vezényszót, nem csak az kell, hogy ismerje azt, hanem, hogy olyan valaki kérje tőle, akinek szívesen engedelmeskedik.
A csoportos képzés erőssége, hogy más kutyákkal is találkozunk, így a kutya szocializációjára, fajtársakkal való kommunikációjára is nagyon jó hatással van, ami kiemelkedően fontos, a problémamentes, nyugodt sétákhoz, futtatózáshoz.
Az egyéni képzés olyan speciális igényű gazdák, vagy kutyák esetében lehet hasznos, akik csoportba nem illeszthetők.
Mikor kezdjünk kutyaiskolába járni?
Minél előbb annál jobb, de jobb későn, mint soha!
Kölyökkorban a kutyus olyan, mint a szivacs, csak úgy szívja az agya az új ismereteket. Arról nem is beszélve, hogy jó, ha még kölyökként sajátíthatja el a kutyák közti kommunikáció minden csínját-bínját! Egyedül a kertben nem tanul meg fajtársaival beszélgetni, ezt a kutyák is egymástól tanulják, pont úgy, mint mi, emberek.
Egy jó kutyaiskolában már a kölykökre is gondolnak, speciálisan az ő igényeikre szabott ovis foglalkozásokkal. Érdemes minél előbb részt vennünk ilyenen, nem csak azért, hogy a kutyusunk okosodjon, hanem azért is, mert az oktatók, sok olyan általános gazda hibára felhívhatják a figyelmünket, amit ha a kezdetektől fogva tudatosan elkerülünk, a későbbiekben sokkal könnyebb dolgunk lesz az eb nevelésével.
Ha lemaradtunk a kölyök korról, esetleg felnőtt kutyát fogadtunk be, akkor sem késő iskolába járni! Idős kutyusokkal is nagyon hasznos lehet, különösen, ha van megoldandó problémánk a viselkedésével kapcsolatban.
Száraz Kata, a Gondos Gazdik szakértői csapatának kutyatréner tagja.